FRANKRIJK – De Franse wijngaarden en wijnmakerijen ontvangen elk jaar zo’n tien miljoen geïnteresseerde bezoekers. Daarvan komen er 4,2 miljoen uit het buitenland. Gezamenlijk brengen zij 5,2 miljard euro in het laatje. Een lucratieve business dus, dat wijntoerisme. Ondanks deze sterke positie voelt Frankrijk de hete adem van concurrenten als Italië, Spanje en de Verenigde Staten in de nek. Tijd om de koppen bij elkaar te steken. Afgelopen dinsdag werd in Parijs het eerste nationale congres voor wijntoerisme georganiseerd. Daar werd gesproken over verdere professionalisering, promotie en de concurrentie met andere wijnlanden. De Hoge Raad voor het Wijntoerisme (Conseil supérieur de l’Oenotourisme) lanceerde direct al een plan: twintig maatregelen die de sector verder kunnen helpen. Die variëren van het versoepelen van regels voor de branche en het aanbieden van opleidingen in wijntoerisme tot nauwere samenwerking met de bier- en gedistilleerd sector en grote hotelketens. Allemaal om ervoor te zorgen dat nog meer buitenlandse gasten de Bordeaux, Champagne en Bourgogne komen bezoeken.
Laatste nieuws
-
Fernando Remírez de Ganuza overleden | 28 mrt 2024
-
Bier van zoete aardappel, maar hoe dan? | 27 mrt 2024
-
Schotse distillery heropent na 40 jaar | 26 mrt 2024
-
Nederlandse Wijnboeren, boeren goed | 25 mrt 2024
-
Meer dan 1.000 Flessen gestolen uit Château de Viviers! | 22 mrt 2024
-
Bayer komt met nieuw bestrijdingsmiddel | 21 mrt 2024
-
Voorzitterschap VVN ingeruild voor ere lidmaatschap | 20 mrt 2024