FRANKRIJK – De afgelopen vijftien jaar werd er al vijf keer in augustus geoogst. Maar dit jaar loopt de Champagne weer in de pas. Geen uitzonderlijk vroege oogst –in 2018 begon dat al op 21 augustus- maar gewoon plukken in september. Het Champagne Comité verwacht dat de medewerkers vanaf 10 september weer in grote getale de wijngaarden zullen intrekken. De opbrengst zal in volume en in kwaliteit wel minder zijn dan vorig jaar, zo is de voorspelling. Door lentevorst aangerichte schade heeft 5.000 hectare aan wijngaarden getroffen. 1.000 ha raakte helemaal verwoest. Maar er is genoeg op voorraad om een eventueel tekort te compenseren. Laatste nieuws is dat meerdere wijngaarden schade hebben opgelopen door de hitte. Het kwik steeg tot boven de 40 graden. Kranten tonen foto’s van verschrompelde druiven. Hoe groot de schade precies is, is niet bekend.
Laatste nieuws
-
Bacardi 100% eigenaar van Teeling | 26 jun 2026
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
