Vaknieuws

Witte wijn misschien zelfs gezonder dan rode.

MAINZ, 18 juli - Het Duitse Wijninstituut heeft in samenwerking met de Coöperatieve Wijnbouwvereniging van Cormons een onderzoek gelanceerd naar de heilzame werking van wijn.Uit dit onderzoek kwam naar voren dat witte wijn beter voor de gezondheid is dan rode. Dit zou te danken zijn aan de kleinere moleculen van witte wijn.
Dr. Alberto Bertelli een onderzoeker verbonden aan de universiteit van Milaan denkt dat deze kleinere moleculen tot een betere absorptie van de in witte wijn aanwezige heilzame stoffen in de bloedbaan leiden. Ook toont dit onderzoek aan dat matige consumptie van wijn, niet meer dan twee glazen per dag, cruciaal is. Een hogere consumptie doet het effect teniet.Het belangrijkste bericht voor wijnliefhebbers is, dat dit onderzoek pas een begin vormt. In de nabije toekomst zullen onder meer mousserende wijnen onderzocht worden. Eerdere onderzoeken hebben volgens Dr. Bertelli aangetoond dat gedealcoholiseerde witte wijn extracten stoffen bevatten die bij ratten vaatvernauwing hebben voorkomen.

Gerelateerde zoekwoorden:

Klik hier voor het standaard lettertype Klik hier voor een groter lettertype Klik hier voor het grootste lettertype